Saturday, August 28, 2010

MUHASABAH CINTA - EDCOUSTIC

video 

BERPAKAIAN TETAPI BERTELANJANG

Insya Allah, post kali ini saya ingin berkongsi satu hadis dengan para pembaca...Semoga kita peroleh manfaat darinya.

"Buat para ibu, isteri, kakak, adik-adik perempuan serta para suami dan ayah yang sayangkan isteri dan anak-anak perempuannya, Rasulullah S.A.W. telah memberi amaran berkenaan satusikap golongan hawa yang menjadi penghalang mereka daripada mencium bau syurga. Bau syurga pun tidak dapat dihidu, apatah lagi melangkah kaki memasukinya. Nauzubillah! Moga Allah melindungi kita semua."

Hadis daripada Abu Hurairah R.A. bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud :\
 " ada dua golongan yang akan menjadi penghuni neraka. akubelum pernah melihat mereka iaitu golongan yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang dan golongan kedua adalah para wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang-lenggok ketika berjalan, menarik perhatian orang yang melihat mereka. Kepala mereka (sanggul/fesyen rambut) bagaikan bonggol unta yang senget.Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga boleh terhidu dari jarak perjalanan yang sangat jauh." (Riwayat Muslim no.3971) Dalam riwayat Imam Malik, ada sambungan hadis ini iaitu "...Bau wangi syurga dapat dihidu dari jarak 500 tahun perjalanan."(Al-Muwatta' no 1421)

Jom kita hayati video klip ni....

video

Saturday, August 7, 2010

Tinta Da'ie

Assalamualaikum...
Rasanya dah lama ana tak update blog nie...
kesibukan sebagai seorang pelajar membataskan ana untuk memanfaatkan kemudahan ICT nie...
Baiklah, kali nie ana akan ceritakan serba sedikit persoalan-persoalan yang sering timbul dalam kalangan remaja khususnya remaja wanita...

Kadang-kadang ana sering ditanya...
" Kenapa wanita kena tutup aurat???"
" Apa aurat wanita lebih banyak berbanding lelaki?"
dan 1001 soalan lagi yang sering ditanya kepadaku...

Mungkin soalan ini terlalu remeh untuk dijawab. Sebabnya kita sendiri dah memahaminya dengan jelas dan Allah memudahkan kita untuk menerimanya. Namun bagaimana pula dengan sahabat-sahabat kita yang agak sukar untuk menerimanya???Adakah kita perlu memperlekehkan persoalan sebegini.
Tidak sama sekali...
Setiap huraian dan hujah yang kita berikan perlulah berhikmah agar mereka tidak terkilan dengan apa yang kita katakan...Maklumlah, hati wanita sukar diramal... Kadang2 ana pun bingung jugak bila berhadapan dengan situasi yang mendesak ana untuk menegur terutamanya bila berkaitan dengan aurat wanita.:
"mcm mana la nak tegur nie,klu teguq takut terasa,klu x teguq,nanti aku yang kena tanggung?"

Ana pasti,tentu persoalan ini sering timbul dalam kalangan daie ... Tapi ana tertarik dengan hujah seoarng ikhwan di sekolah ana berkenaan amar makruf nahi munkar nie... antaranya...
1)"Biaq kita malu di dunia nie,jangan kita malu kat akhirat.Bila kita malu di dunia,kita hanya malu depan ummat Nabi Muhammad ja, tp klu kita malu kat akhirat, kita malu depan ummat Nabi Adam sampai la ummat Nabi Muhammad.Lagila malu."
2)Klu seseorang tu meredhai maksiat,maknanya dia pun buat maksiat tu.(klu x clap,nie hadis Nabi,klu clap mohon teguran)...

Sebab tu la, kita digalakkan berada di dalam jemaah. Bila ada jemaah,kekuatan jadi berganda-ganda... Obor-0obor dakwah akan menyala dengan maraknya.Klu orang nak tentang kita, kita ada sahabat-sahabat yang akan sokong dan bagi dorongan dkt kita...

Berkenaan dengan persoalan-persoalan tadi, ana mengambil pendekatan mudah iaitu dengan merujuk pada ustaz... Jawapannya:

" Wanita tu banyak aurat yang kena jaga sebabnya wanita itu sangat istimewa... Hatinya yang lembut memudahkan doanya dimakbulkan oleh Allah... Wanita yang solehah itu lebih baik dari 1000 lelaki yang soleh... Sebenarnya banyak keistimewaan wanita. klu nak cerita, mesti x cukup page... Tp sedarlah duhai wanita muslimah yang dihormati, dirimu begitu berharga.Tanganmu yang lembut bisa menggoncang dunia.dan kau juga merupakan fitnah bagi manusia.Kerana itulah Allah menyuruh kita menutup aurat. Ingat, setiap apa yang Allah tetapkan, pasti ada hikmahnya..."

Duhai srikandi islam yang dicintai, dikau permata agama..Keindahanmu bisa menarik perhatian sang kumbang.
Lindungilah dirimu dengan perisai iman dan takwa,agar Allah jua akan melindungimu dengan KuasaNya. Allah akan menjaga dan memelihara hambaNya yang beriman... Jom sama-sama kita berubah kearah yang lebih baik...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...